Peentjes zweten op school - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Sophie Princen - WaarBenJij.nu Peentjes zweten op school - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Sophie Princen - WaarBenJij.nu

Peentjes zweten op school

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

08 Mei 2014 | Indonesië, Manado

Maandag en dinsdag, de eerste twee dagen stagedagen in Indonesië, spannend haha. We hebben kennisgemaakt met school Don Bosco in Manando en Tomohon. Een school met twee locaties die ieder bestaan uit: TK ( taman kanak- kanak), SD (sekolah dasar), SMP (sekolah meningeh pertema), SMA (sekolah meningeh atas) oftewel kleuters, basisschool en middelbare school op een locatie. Op de school zitten meer dan 2000 leerlingen een heleboel leerlingen dus. In de leeftijd van 4 tot 18 jaar. We hadden een afspraak met de directeur van SD, de bassischool. Daarvoor moesten we eerst twee trappen op. Al zwetend kwamen we boven aan haha. Toen moest de rondleiding nog beginnen. Met die directeur hebben we een heel gesprek gehad over wat ze van ons verwachten en hoe de school in elkaar steekt. Na wat uitleg kregen we een rondleiding door de hele school. Natuurlijk werden we volop aangestaard door zowel de leerlingen als de leraren. Een bezienswaardigheid waren we. Dat is denk ik wel het juiste woord. Iedere afdeling(TK, SD, SMP en SMA heeft ieder zijn eigen directeur of directrice. Een ontmoeting in Indonesië gaat als volgt: Je krijgt een hand, je zegt je naam, de ander zegt ook zijn of haar naam ( ik weet nu al niet meer hoe iedereen heet haha), je krijgt een flesje water aangeboden en een Indonesisch lekkernij en je gaat met hen op de foto. Zo zijn we iedere directeur of directrice bezocht onder leiding van de directeur van de basisschool Richard. Na twee flesjes water en wat eten hebben we de overige flesjes water en lekkernijen maar af gehouden we hadden tenslotte net pas ontbeten haha. Ieder hoofd van de afdeling vertelde wat over zijn afdeling in het Indonesisch uiteraard want zij spreken geen tot weinig Engels. Richard speelde voor tolk. Na al het eten en de foto’s kregen we een rondleiding door de school. Erg leuk om al die kinderen te zien in uniform. Ze hebben speciale uniformen voor het gymmen. Zie de foto’s. Alle kinderen zwaaide en riepen enthousiast ‘’Hello what is your name?’’. We zijn er maar niet aan begonnen om ons voor te stellen, dat is niet te doen met 2000 leerlingen. Morgenochtend om 7 uur na het gebed, worden we officieel aan alle leerlingen voorgesteld. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal gaan, hopelijk worden we na deze entree minder aangestaard want dat voelt toch behoorlijk vreemd.

Xx Sophie

• 08 Mei 2014 - 07:45

Joel:

Heel leuk allemaal om te lezen :D zo te zien wordt het wel een leuke tijd daar :) heel veel succes in ieder geval met alles weer (heb ik al vaak gezegd maar zeg het lekker nog een keer)
    Ben wel benieuwd naar de volgende verhalen!

-xxxx-

• 08 Mei 2014 - 09:48

Rebecca:

Hee Sophie! Leuk om te lezen. Heel veel plezier morgen of eigenlijk vandaag haha. Hele dikke kus xxxxxx Rebecca

• 08 Mei 2014 - 12:45

Ellen:

Nu al zweten? Het echte werken moet nog beginnen.!

• 08 Mei 2014 - 14:36

Ingrid:

Hartstikke leuk die schoolfoto's, zo kunnen wij hier ook een beetje van de sfeer proeven!
    Die kleuters zien er ook zo schattig uit in die uniformpjes, heel aandoenlijk.
    Succes! Houdoe mams xxx

• 08 Mei 2014 - 16:25

Mieke :

Nou Sophie, de kop is eraf. Ik hoop dat je het heel leuk hebt. Groetjes, Mieke

• 08 Mei 2014 - 19:06

Puck :

Wat een grote school en wat een leuke foto's met al die kindjes. Ik hoop dat je het naar je zin hebt.
    xxxPuck/pootje van Billy

• 11 Mei 2014 - 11:04

Demi:

Heey sophie! Leuk om je verhalen en foto's te zien en lezen. Klinkt allemaal echt super! Succes morge op je eerste echte dag daar als jufrouw;) Geniet er van meisie! Dikke kus uit het regenachtige Nederland